Hvordan lykkes man på Google med sin bedrift

17.07.2018

Her tenkte jeg på å presentere mine egne erfaringer med hvordan man lager en god nettside og nettbutikk som rangerer godt i Google. Må du være i sosiale medier for å rangere godt i Google? Jeg er ikke ekspert på emnet, men jeg har erfaring med å ikke lykkes på internett, og jeg har erfaring med å lykkes, som med interiørbutikker her for eksempel som har blitt veldig stor og vellykket. 

Bygg ditt eget nettsted 

Å lage sin egne hjemmeside i dag er veldig enkelt, du trenger ikke noen tekniske kunnskaper, kan du lese og skrive er det bare å bygge et nettsted fra grunnen av, det er mange forskjellige selskaper som tilbyr dette. Skulle du starte med internetthandel i Norge har du norske selskaper som Mystore, 24nettbutikk etc. Siden finnes det også mange utenlandske aktører. Interiørbutikker bruker Webnode, som er en stor aktør i Europa. Vi selger ingenting uten promotorer, slik at vi ikke engasjerer oss i internetthandel, men prinsippet er det samme uansett. Jeg tror Webnode fungerer bra i henhold til mine behov. Du kan søke på nett og teste ut din egen favoritt, Mange tilbyr deg en gratis prøveperiode og du kan bestemme deg når du har funnet din favoritt. Det som er bra med det store flertallet av selskaper som tilbyr publiseringssystemer, er at de er så godt utformede fra begynnelsen at Google lett kan lese nettstedet ditt uten at det er behov for spesialkunnskap i nettsted optimalisering. 



Billig nettside


Svært ofte ser jeg på internett hvor folk som starter sin egen nettside spør om så billig som mulig. Det kan være naturlig å gjøre det, men skal du kjøpe nye fine klær, spør du i butikken om det absolutt billigste de har? Du vet i utgangspunktet at du får det du betaler for, det spiller ingen rolle om du kjøper klær eller mat eller nettsteder på internett. Du må sørge for at du kan koble google analytics til nettstedet ditt, mange tilbyr gratis tjenester, og du får svært begrensede muligheter.  Interiørbutikker.no har webnodes dyreste pakke, Vi betaler 1900 kr i året. Det finnes billigere pakke alternativer, men du blir ekstremt begrenset i hva du kan gjøre, så jeg velger den dyreste direkte, jeg tror ikke 1900 kr i året er så farlig hvis du får det beste. 


Møbel- og interiørbutikk eksempel

Som et eksempel starter vi en møbel og interiør side på internett, mange drømmer om å starte sin egen interiørbutikk på nett. Hvordan ville jeg gå for å lykkes med erfaringene jeg har. Svaret er Google, du må tenke på Google, det er den første tingen du gjør når du har en ide. Når du gjør en googling ser du om det er stor konkurranse. Vi kommer inn på interiørbutikker.no hjemmeside og ser at de har 133 norske interiørbutikker og 36 norske møbelbutikker listet, er det like bra å gi opp allerede her? Absolutt ikke, eventyret har nettopp begynt. Har du ressurser til å konkurrere ut de store selskapene som er der med samme konsept? Sannsynligvis er svaret nei, du må bare finne din egen nisje. 


Google AdWords 

Google har flere viktige sider du må lære fra begynnelsen, før du begynner å bygge ditt eget nettsted. Google Adwords, Google Analytics og Google Search Console. Det viktigste i startfasen er Google Adwords, her kan du søke etter ord og få statistikk over hvordan det ser ut i Norge eller i verden. Her finner du din nisje hvis du finner et godt søkeord innenfor interiøret. Ser du at 5.000 mennesker søker etter ordet hver måned, men konkurransen er ikke så vanskelig, det er et alternativ for å bygge et nettsted. Hvordan vet du om det er høy konkurranse? Når du google ordet vil du se om det er store og etablerte selskaper som dukker opp i søket, mange store selskaper og mange annonsører som dukker opp i søk, er en indikator på hard konkurranse, vanskeligere enn det er det ikke, lav konkurranse, er det hvis det er innlegg fra forum, bloggere og ukjente selskaper med 300 ord artikler. Det er viktig på lang sikt å rangere høyt på Google fordi det gir deg fri trafikk til nettstedet, men det krever at du gjør en god jobb fra start. 


Google Analytics 

Google Analytics er mer interessant når du har lansert nettstedet ditt, fordi det er der du ser dine besøkende på nettstedet, her får du all statistikk enkelt. Google Analytics er utrolig viktig verktøy for din bedrift i fremtiden. Du vil bruke det daglig, og det er enkelt når du lærer, og det er en god følelse å se alle besøkende komme inn etter en stund, du kan følge alt i sanntid, noe som gjør det ekstra interessant. De tingene jeg ser hver dag er. Hvor mange besøkende, hvor lenge de oppholdt seg på min hjemmeside, hvor trafikken til nettstedet mitt kom fra. Interiørbutikkers besøkende er fordelt som følger, 60% fra Facebook og 15% fra Google og en god del kommer direkte til siden. Når du har denne informasjonen, vil du se at vi er avhengig av Facebook, og det er aldri bra å være avhengig av et selskap. Det er viktig at besøkende kommer fra mange forskjellige kanaler. 

Jeg følger noen på YouTube som driver større sider på internett, en side hadde 600000 tilhengere på Facebook, i dag boikotiserer de alle slags sosiale medier til tross for så mange tilhengere, hvorfor? Da de gjennomgått statistikken deres i Google Analytics, så de at bare 1% av trafikken kom fra deres store Facebook-side, de brukte 25% av arbeidsdagen på denne facebook-siden og fikk så lite trafikk tilbake. Hadde de ikke sjekket google analytics, ville de fortsatt ha brukt mye tid på noe som ikke returnerte noe. tid er penger!

Min egen erfaring er at de fleste besøkende kommer til nettsiden vår på et par forskjellige steder, kanskje den første siden ikke er siden de kommer over. De fleste av våre besøkende kommer inn i kategorien mitt vakre hjem. Når jeg vet dette, er det viktig å fokusere på den siden, slik at annonsen er god der, at responstiden er god på siden, og at siden er innbydende. Det er takket være Google analytics jeg vet dette, så jobben min fokuserer ikke på hovedsiden uten sidene der besøkende kommer inn. 


Google Search Console 

Google Search Console er også utrolig viktig når du starter nettstedet ditt. Jeg følger vår statistikk hver dag der. Her kan du se hvilke ord du rangerer på, her ser du antall klikk på nettstedet og hvilke ord de klikket på, utrolig viktig informasjon rett og slett. Så når jeg skriver et blogginnlegg på vår side kan jeg be om at Google indekserer mitt nettsted via Google-søk, dette gjøres manuelt hver gang jeg gjør noe viktig på siden, og det tar et minutt, blir en rutine rett og slett. Alt dette har jeg lært av grunnen til bare å våge å teste, google eller se på Youtube Videos. 


Google er komplisert 

Er dette skummelt? Google er komplisert men du lærer fordi det gir resultater. Hva som er viktig er at du må lære det grunnleggende for å lykkes, har du penger, kan du leie noen til å gjøre dette for deg. Men du får mer kontroll over selskapet for å vite dette selv. Jeg vil prøve med dette innlegget for å beskrive alt, hvordan jeg går når jeg velger et emne for å omskrive hvordan det påvirker min google-rangering.  


Det finnes ingen snarveier til suksess på Google 

Det er en viktig ting du må huske på, det finnes ingen snarveier til suksess på Google, det tar 6-18 måneder før du ser resultater, og du har den med deg når du bygger din nettside slik at du kan få store fordeler over konkurrentene dine. Google vil bare ha en ting, gi brukerne sine det beste resultatet av det de leter etter, alt annet er sekundært. Så din oppgave blir å skape den beste nettsiden med den beste informasjonen som besøkende setter pris på. Du kan alltid ende opp på toppen av Google ved å betale dyrt per klikk, den veien kan du alltid gå, men det er bedre å få gratis trafikk til nettstedet deres. Du kan alltid annonsere hvis du vil det og har økonomiske ressurser til å gjøre det. 


Aldri betale en søkemotor ekspert 

Aldri betale en søkemotor ekspert til å ende opp høyere i rangeringen på Google, de lover deg gull og grønne skoger, i beste fall vil det koste deg penger, i verste fall kan du bli nedgradert av Google, og det er veldig dårlig. Disse søkemotor eksperter vil vise resultater for deg fordi du betaler, det er snarveier å ta, men Google liker det ikke, du vil sove godt om natten? Tenk deg en ting, alt på min side skal være av kvalitet og brukervennlig, så vil Google rangere nettstedet ditt godt. Du får det du fortjener når det gjelder Google, uansett hvem du er eller hvor du er fra, de baserer all informasjon om hva du har skrevet og hvor godt denne informasjonen er mottatt av Google-besøkende. Hvis besøkende klikker ut fra nettstedet ditt direkte, er det dårlig, du vil rangere verre med tiden, tvert imot hvis de forblir og tror dette var bra.

Se denne forelesningen av Wilhelm Joys Andersen, han forklarer Google på en humoristisk og pedagogisk måte og hvorfor du ikke bør betale for søkemotoroptimalisering av ditt nettsted.


Lag gode innlegg til nettstedet ditt for å rangere godt i Google 

Hvordan lager jeg et godt innlegg for nettstedet mitt som vil bli rangert bra på Google. Du må tilbringe tid og skrive mye informasjon som besøkende setter pris på, du vil ikke rangere godt med blogginnlegg på 300 ord. Vi kan nå vurdere hvordan jeg ville ha skrevet et godt blogginnlegg på interiøret fordi jeg ville starte en slik butikk.

Først må jeg finne noe som folk virkelig vil vite, hvordan finner jeg ut hva folk vil ha? En måte er å delta i større møbler og interiør grupper på Facebook, hvis du ser et spørsmål som går igjen og igjen, er sannsynligheten at de også google den. Når du finner noe interessant, google og se om det er mange treff. Hvilke innlegg er topp 10, klikk på disse og se om de er godt skrevet og hvis du kan gjøre det bedre. Hvis det er blogginnlegg med 200 ord og eldre poster, ja skriv bare din artikkel. Er det store etablerte selskaper med 2000 ord artikler og skrevet nylig, så finn noe annet å skrive om. Hvordan gjør jeg det? Rull ned nederst, og du vil se at google har søk relatert til ordet du nettopp søkte, klikk inn der og se om det er hard konkurranse der.

Eksempel, vi googler sofa 

Vi får opp veldig store selskaper her med store ressurser. Jysk, IKEA, Fagmøbler etc. Vil vi kunne rangere topp 10 på ordet sofa med denne konkurransen? Vi må finne noe annet å skrive om så vi bla nedover og se hvilke ord folk søker på, etter mange om og men, får jeg opp minimalistisk sofa og det er absolutt en nisje, her ser jeg en åpning for å bli rangert høyere, annonser fra finn.no dukker opp og da vet du at det er muligheter. Skriv en artikkel om minimalistisk sofa med minst 1000 ord og lenke til nettbutikken din som selger den aktuelle sofaen. Husk å ikke spam til butikken din fordi ingen vil lese den. Ikke kopier produktbeskrivelsen fra leverandøren fordi det gjør de fleste butikkene, og du vil ikke rangeres høyere enn de fleste. Skriv din egen tekst og bli mer unik, ta dine egne bilder hvis du har minimalistisk sofa på plass, det blir mer ekte og naturlig, mer troverdig for leseren. Du skal selvsagt ha bloggen på din egen side og ikke bruk eksterne som blogg.no eller nouw.com, du er den som vil ha trafikk til din hjemmeside, ikke gi den bort til andre aktører. 

Bygge tillit med Google 

Finn ulike møbler og interiør nisjer der konkurransen ikke er så voldsom, skrive så mange artikler som du kan, ikke mange som vil lese dem i utgangspunktet, men å skrive artikler er at bonden sår i engen, som du sår skal du høste, i ditt tilfelle når Google begynner å rangere siden din og gi deg trafikk til hjemmesiden, er materialet bra, så du vil rangere høyt. Når du har bygget opp tillit fra Google kan du skrive på mer konkurransedyktige ord og uttrykk. Alt tar tid, men du vil kunne høste godt i fremtiden hvis du gjør en god jobb når du bygger nettstedet ditt. 


Må du være i sosiale medier for å rangere godt i Google? 

Mange som starter sin egen virksomhet tror nok de trenger en Facebook-konto, vi må være på Instagram, kanskje Snapchat kommer opp i diskusjonen. Men er det nødvendig? Jeg skriver fra min egen erfaring som nevnt tidligere. Mitt eksempel på møbler og interiørbutikk fungerer også bra her. Jeg driver en Facebook-konto knyttet til Interiørbutikker.no og en veldig liten Youtubekanal. Hadde jeg gjort annerledes med erfaringen jeg har i dag? Ja, jeg hadde fokusert mindre på Facebook og mer på Youtube. Jeg har ingen erfaring med Snapchat eller Instagram, så jeg vil ikke uttale meg selv om disse to.


Vår erfaring med Facebook

Facebook er det største sosiale medie i dag, og i utgangspunktet er det en veldig god arbeidsredskap for din bedrift men det vil ta mye tid og koste mye penger. Du når ikke så mange som du kan tenke deg. Interiørbutikker.no har 26000 følgere på Facebook, vi legger ut mellom 50 - 70 poster i uka. Total aktivitet er ca 1800 i uken fra disse poster, det er ganske bra, men folk er mest engasjert i plakat med bilder og morsome ting og ikke reklamer for produkter som du skal selge. 

Du er nødt til å bruke en stor mengde tid og penger på å få folk til din Facebook-side, så når du gjort det, så får du bruke enda mere tid og penger for å få folk til din egen nettside fra Facebook siden din. Ulempen med dette er at du blir helt avhengige av Facebook, du vet ikke hvordan deres algoritme kan endre noe som gjør det vanskeligere for deg å nå ut til dine følgere, Facebook kan når som helst endre så din post når ut til halvparten. Så gjør deg ikke for avhengig av sosiale medier, det påvirker ikke Googleranking av å ha Facebook eller Snapchat. 

Den beste form for sosiale medier er Youtube 

Hvis du ønsker å rangere raskt på Google og finne din egen vei, starte en youtube-kanal. Hvis jeg hadde startet en bedrift innenfor møbler og interiør hade jeg filmet ofte og lagt ut på Youtube. Direkte når du legger ut film på Youtube vises du direkte i Google-søk, Google har sin egen kategori i søk, video, noe som betyr at filmen din vil vises der rett etter at du har lagt inn videoen. Det er Google som eier YouTube, så det er ikke så rart. Husk å bruke god og informativ overskrift når du legger inn en ny video. Du kan også filme live hvis du vil det, Youtube føles som en uutnyttet kilde til å nå ut til potensielle kunder, spesielt i Norge. Hvor mange frisører, møbler butikker, dagligvarebutikker ser du live og legger på youtube fra Norge? Ikke mange. 

Hvis du ikke har kunnskap er det ikke noe problem, kan du lese og skrive, kan du lage en video. Mange er litt sjenert til å filme seg selv og legge ut, er dette normalt, så ikke gjør det, filme ulike møbler og lage en informativ video om hva du selger, må du huske å oppdatere og legge ut ofte, bare å lage en video og så la det vare er ikke så meningsfylt. Ikke tenk på hvor mange følgere du har på Youtube for det er vanskelig å nå mange, se på hur  mange som har sett videoen. Ikke glem å alltid ha linke til nettsiden ditt eller et produkt som filmen handler om. Det som er bra med Youtube er at filmen allitd er der, alle kan se det i fremtiden, jobben din er ferdig. Når du lager et innlegg på Facebook, er posten død innen få timer. På Youtube kan du nå besøkende år etter år uten å måtte reposte den filmen.