Handle trygt på nett

14.07.2018

Hva du bør vurdere når du handler på nett. Mange norske folk handler online hver dag. alt fra godteri til sofaer og datamaskin og billigere ting fra Kina. Hvordan sørge for at du ikke bli lurt?

Det er alltid ting du kan gjøre for å redusere sannsynligheten for å bli lurt. Det er alltid en overlegen metode, og det er å bruke din egen sunn fornuft når det gjelder alt, er noe for godt til å være sant, så er det sannsynligvis så. Først og fremst, bruk sunn fornuft. 

Kort liste over hvordan du handler trygt på nett, les lenger nede for utdyping. 

1. Kontroller at det er kontaktinformasjon, organisasjonsnummer og postadresse og telefon på siden. Kontroller også at selskapet har hengelås på URL, det bør være https: // og ikke bare http: / 

2. Sjekk ut selskapets Facebook-side, er den oppdatert? Svarer selskapet på folks spørsmål? Ser Facebook-siden seriøs ut? Kontroller at det er kontaktinformasjon på Facebook-side.

3. Googla selskapet, også søke etter firmanavn og erfaring. Google har også sitt eget rangeringssystem, sjekk om noen har skrevet der. 

4. Kontroller Trustpilot, en av de store aktørene på internett om kundeanmeldelser. Spør vennene dine om de har erfaring med butikken.

5. Tilbyr selskapet betaling via Klarna eller lignende selskaper? Alltid tryggere å betale på faktura i etterskudd enn å betale direkte til selskapet. Gjør klage til Klarna hvis det oppstår problemer med selskapet. 

6. Er selskapet Trygg E-handel sertifisert?

7. Sjekk ut at selskapet ikke er på advarsel liste hos Forbrukertilsynet. 

8. Hvis du handler svært dyre ting, kan du se på selskapets økonomi på for eksempel Proff.no 

9. Kontakt forbrukerrådet dersom det oppstår en tvist. 


Google, Facebook og Trustpilot.

Bruk alltid google eller andre søkemotorer for å få informasjon om selskapet du vurderer å kjøpe fra. søk etter nettstedets navn og erfaring, så vil det komme opp andres erfaring med butikken fra forum, kundeanmeldelsesselskaper, og aviser. Google har sin egen rangering system som kommer opp for folk å ge kundeomtale, sjekk det først hvis noen ga en anmeldelse.

Ikke glem å sjekke ut selskapets Facebook-side fordi det ofte er vurderinger fra selskapets tilhenger. Hvis du leser noen innlegg og får et bilde av hvordan selskapet gjør det, det er positivt om selskapet tar seg tid til å svare på kritiske tilbakemeldinger som kundene har. 

Trustpilot er en stor aktør inom kundeomtale, sjekk alltid Trustpilot før du handler. Ikke glem å snakke med vennene dine og høre om de har erfaring med selskapet. Dette er enkle ting som er raske å gjøre, det er ingen unnskyldninger for ikke å sjekke ut før du handler. Som tidligere nevnt, sunn fornuft!

Du kan gå dypere for å kontrollere selskapet

Trygg E-handel

Trygg E-handel er en organisasjon som kontrollerer selskaper som er med der, de må følge 12 forskjellige krav for å bli med, det koster mye penger å bli med. Hver eneste dag sjekkes kredittverdigheten til de godkjente bedriftene, og det foretas anonyme prøvekjøp for å sikre forbrukernes rettigheter overholdes. Symbolene fra Trygg E-handel ser ut som dette:


(Interiørbutikker har ikke handel over internett og har ikke noe samarbeid med Trygg E-handel)

Sikker betaling

Hvis du handler via Klarna faktura, er det ekstra trygt fordi du betaler etter at du har mottatt varene, mange firmaer i Norge bruker Klarna eller lignende selskaper. Hvis du betaler via paypal, har du også større sikkerhet fordi du kan klage til paypal hvis du er misfornøyd med varen og få pengene tilbakebetalt. Ebay og Aliexpress har lignende systemer der du kan klage hvis du ikke får varene dine. 

Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet. Forbrukertilsynet jobber for å gjøre markedene enklere og tryggere for forbrukerne. Tilsynsmyndighet har en liste over useriøse aktører på markedet, så sjekk ut denne listen over useriøse nettbutikker, de er i alfabetisk rekkefølge. Selvfølgelig, ikke handle fra selskaper på den listen!

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet håndterer selskaper i det norske markedet. Hvis du er misfornøyd med produktet og selskapet ikke oppfyller dine forventninger til handel, kan du som en siste utvei kontakte Forbrukerrådet. På nettstedet er det god informasjon om nettbutikkhandel generelt, men også hvordan man skal gjøre når man vil klage til forbrukerrådet.  

Forbruker Europa

Forbruker Europa håndterer selskaper I Europa. Les om dine rettigheter om kjøpet på nett ikke gikk helt som planlagt her: https://forbrukereuropa.no/nettkjop/


Slik handler du trygt på nett, eksempel med xxl.no

Vi vet at xxl er et trygt selskap, det er stort og godt etablert i Norge, men vi bruker det som et eksempel, så gjør vi det:

Først går vi til xxl.no på Google. Her får du en vurdering fra nærmeste xxl butikk, i dette tilfellet Bodø, 3,4/5 i betyg fra 19 Google anmeldelser. 

Så ser vi på deres facebook-side med 300000 følgere. 3,3/5 i betyg fra 560 anmeldelser. Siste aktivitet på deres facebook-side er 1 time siden. "Er du klar for VM-finale?? Blir det Frankrike eller Kroatia som kan løfte trofeet?" De er veldig aktive på å legge ut på facebook, og det er bra. De svarer også på kunder som roser eller klager.

Deretter sjekker vi tilliten på Trustpilot og der scorer de tre av fem av 32 meldinger. Ikke glem å snakke med vennene dine og høre om de har erfaring med selskapet.

Deretter sjekker vi om xxl.no er Trygg E-handel sertifisiert her: https://www.tryggehandel.no/sertifiserte-butikker/

xxl er sertifisert av Trygg E-handel og dette får vi opp.

"Herved bekreftes det at https://www.xxl.no som drives av XXL lever opp til Trygg E-handel sine krav for e-handlere.

Status: Sertifisert

Finansiell stabilitet: OK

Kundeklager: Ingen bekreftede klager

Stikkprøver: OK 

Sertifisert siden 2011-05-20

Etter dette er jeg sikker på å handle fra xxl.no selv om karakterene ikke er veldig høye. Hadde det vært et ukjent selskap og ikke sertifisiert av Trygg E-handel hadde jeg gått videre og sjekket opp med forbrukertilsynets advarselliste her: https://www.forbrukertilsynet.no/netthandel/falske-nettbutikker

Får ikke varen jeg har betalt for

Noen ganger skjer det at du ikke får varen du har bestilt, og det er vanligvis ikke fordi du har blitt lurt uten bare dårlig service fra butikken. Vi på interiørbutikker har nylig bestilt og vi får ikke varer vi har bestilt. Vi gjorde hva man skal gjøre, ring selskapet, send mail og send mail på facebook. Ingen respons fra bedriften. Så skrev vi på kommentarfeltet på facebook som alle kunne lese, så tok det noen minutter og vi mottok svar. Det handler om å presse dem på sosiale medier fordi de ikke vil ha dårlige kommentarer og så, men før du gjør det så ring selskapet, send mail og send mail på facebook.

Hvis du ikke får noe svar i det hele tatt, kan du kontakte banken din eller enda bedre hvis du har betalt med Klarna, Paypal, kontakt dem og si at du ikke har mottatt varen du bestilte. så kan de betale tilbake penger til deg. Ved bruk av kredittkort har du lovfestet rett på pengene tilbake om du ikke får det du har bestilt, uavhengig av i hvilket land selger befinner seg. Enkelte ganger kan selger ha avtale med en annen aktør, som igjen har avtale med kortselskapet, og da gjelder ikke denne retten.

Paypal har en veldig god informasjonsside på norsk med tittelen "Jeg har ikke mottatt varen jeg kjøpte, eller den avviker vesentlig fra beskrivelsen"  https://www.paypal.com/no/smarthelp/article/jeg-har-ikke-mottatt-varen-jeg-kj%C3%B8pte,-eller-den-avviker-vesentlig-fra-beskrivelsen-faq1344

Klarna har en god informasjonsside på norsk med tittelen "Klarnas kjøpersikkerhet for forbrukere" 

https://www.klarna.com/no/beskrivelse/

Sista utveien er forbrukerrådet, les mer her: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/

Jeg angrer kjøp på nett, hva skal jeg gjøre?

Hvis du har handlet på nett i Europa, har du alltid 14 dager angrerett på fysiske produkter, gjelder EU/EØS. Forbruker Europa har god informasjon om reglene om angrerett på sin side her: https://forbrukereuropa.no/nettkjop/angrerett/

Hva må jeg gjøre hvis jeg oppdager at noen har misbrukt kortet mitt på nett?

Dersom du opplever at noen misbruker kortet ditt på Internett, må du ta kontakt med kortutsteder og fylle ut en egenerklæring der du skriver under på at du ikke vedkjenner deg kjøpet. Benytter du kredittkort, må du informere kortutsteder om at beløpet ikke skal trekkes på grunn av feil. 

Spørsmål og svar om sikker kortbruk

VISA

https://www.visa.no/kort-for-personer/kortsikkerhet/sporsmal-og-svar-om-sikker-kortbruk

Mastercard

https://www.mastercard.no/no-no/brukersteder/sikkerhet-for-brukersteder/hvis-du-utsettes-for-svindel.html